Blog

Dieta eliminacyjna – bezglutenowa

U osób ze zdiagnozowaną alergią, nietolerancją lub nadwrażliwością na gluten konieczne jest stałe lub czasowe ograniczenie spożycia lub zupełna eliminacja tej substancji. Część osób może bezkarnie spożywać produkty bogate w gluten nawet w dużych ilościach, podczas gdy inni będą się źle czuć nawet po spożyciu mikroskopijnej dawki.

Czym jest gluten? Gluten to białko strukturalne wielu powszechnie występujących zbóż – pszenicy, żyta i jęczmienia. W diecie bezglutenowej konieczna może być także eliminacja owsa – choć nie zawiera on w swoim składzie glutenu, to może być zanieczyszczony pyłkami innych zbóż. Zatem osoby na ścisłej diecie bezglutenowej powinny wybierać owies oznaczony jako „bezglutenowy”, taki będzie dla nich bezpieczny.

Eliminacja podstawowych zbóż wiąże się z koniecznością zmiany przyzwyczajeń żywieniowych, bowiem produkty zawierające w składzie zboża glutenowe trzeba zastąpić takimi ze zbóż bezglutenowych. Co więcej, gluten jest zawarty w wielu przetworzonych produktach spożywczych, a nawet w lekach i suplementach diety! Dieta bezglutenowa wiąże się więc z obowiązkiem czytania składu każdego kupowanego produktu spożywczego lub zmianą diety na zupełnie nieprzetworzoną.

W sklepach ekologicznych, sklepach ze zdrową żywnością, a nawet coraz częściej w sieciach drogerii, dyskontów, supermarketów i hipermarketów pojawiają się produkty oznaczone jako bezglutenowe (symbol przekreślonego kłosa). Oczywiście można z nich korzystać, zwłaszcza w czasie wyjazdów, podróży, gdy mamy ciężki okres w pracy, ale na co dzień warto nauczyć się samemu przygotowywać bezglutenowe posiłki i przekąski, wówczas dieta będzie zdecydowanie tańsza i zdrowsza. Warto zasięgnąć porady doświadczonych specjalistów medycyny żywienia i dietetyków, wówczas stosowanie diety eliminacyjnej będzie prostsze i mniej uciążliwe.